Pe 30 decembrie 2021 au fost publicate în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri (“Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri”) și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale (“Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital”) (împreună, “Ordonanțele”), care transpun Directivele UE nr. 2019/770 și 2019/771. Cele doua ordonanțe de urgență au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2022, respectiv 9 ianuarie 2022. Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri abrogă Legea nr. 449/2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora.
Pe scurt, Ordonanțele stabilesc un cadru juridic la zi privind contractele cu consumatorii care au ca obiect vânzarea de bunuri și furnizarea de conținut sau servicii digitale, adaptat la realitatea tranzacțiilor și activităților în mediul electronic și la nevoile consumatorilor.
Companiile care desfășoară activități de vânzare de bunuri sau de furnizare de conținut sau servicii digitale trebuie:
Prevederile Ordonanțelor care trebuie avute în vedere în mod special de companii, care prezintă un caracter de noutate față de reglementarea anterioară aplicabilă vânzării de bunuri, includ următoarele:
Prevederile Ordonanțelor sunt obligatorii pentru companii. Nerespectarea obligațiilor comercianților potrivit Ordonanțelor se sancționează cu amenzi contravenționale între 2.000 și 50.000 de lei și cu sancțiuni complementare care pot consta în aducerea în conformitate a bunului sau conținutului digital sau restituirea prețului plătit. În afara riscului de amenzi, însă, companiile trebuie să ia în considerare și riscurile reputaționale la care s-ar expune prin nerespectarea cerințelor Ordonanțelor.
***
Cine este vizat
Toate companiile care vând bunuri, respectiv furnizează conținut sau servicii digitale, ca parte a activității lor comerciale, industriale sau profesionale, fac obiectul Ordonanțelor.
Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri se aplică, cu o mică schimbare față de Legea nr. 449/2003, vânzărilor de bunuri corporale mobile și vânzării de apă, gaz sau energie electrică atunci când sunt puse în vânzare în volum limitat sau în cantitate fixă. De asemenea, Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri se aplică în cazul vânzării bunurilor care au încorporat conținut sau servicii digitale care sunt furnizate împreună cu bunurile vândute (de ex., telefoane inteligente cu software preinstalat); Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital nu se va aplica acestor contracte.
Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital reprezintă o noutate în legislația din România; aceasta se aplică companiilor care furnizează, indiferent de mijloacele sau suporturile folosite (de ex., DVD-uri, unități flash, etc.):
Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital se aplică și furnizorilor de conținut sau servicii digitale oferite gratuit consumatorilor, pentru care însă consumatorul se angajează să transmită comerciantului datele sale cu caracter personal. Acestea includ furnizorii de rețele sociale, de aplicații și jocuri electronice, de platforme media, de conținut audio sau video gratuit, etc. Ordonanța nu se aplică însă atunci când datele sunt solicitate doar pentru a furniza conținutul sau serviciul sau pentru îndeplinirea unor cerințe legale, ca de ex. metadatelor, sau în cazul simplei expuneri a consumatorului la publicitatea unui comerciant.
Cerințele Ordonanței privind Furnizarea de Conținut Digital nu se aplică, între altele, serviciilor de comunicații electronice și de acces la internet, asistenței medicale, serviciilor de jocuri de noroc sau serviciilor financiare reglementate, precum nici furnizării de alte servicii decât cele digitale, în general (chiar dacă mijloacele de furnizare a acestora sunt digitale sau dacă aceste servicii sunt furnizate la pachet cu cele digitale).
Care sunt prevederile principale ale Ordonanțelor
Ordonanțele includ, între altele, prevederi privind următoarele aspecte:
Ce au de făcut companiile
Ca acțiune imediată, companiile trebuie să revizuiască sau adopte, după caz, documentația contractuală pentru a reflecta prevederile Ordonanțelor. Tranzitoriu, până la ajustarea documentelor contractuale, companiile trebuie să își pună la punct procese ad hoc și proceduri prin care să asigure respectarea cerințelor Ordonanțelor față de consumatori pentru a evita sancțiuni aplicate de Autoritatea Națională de Protecția Consumatorilor.
Față de Legea nr. 449/2003 există câteva noutăți care pot fi adăugate în documentația privind vânzarea de bunuri, dintre care amintim:
O acțiune recomandată este verificarea documentației contractuale cu intermediarii pe care îi folosesc comercianții pentru a se asigura că aceștia vor îndeplini obligațiile din Ordonanțe în termenele acestora.
În fine, ulterior sau în paralel, companiile trebuie să analizeze dacă reglementarea din Ordonanțe le afectează mediul operațional și să ia măsurile necesare pentru adaptarea la acestea. De asemenea, nu excludem ca anumite documente, proceduri și politici interne ale companiilor, precum cele în materie de protecția datelor (de ex., politicile de păstrare de date sau notele de informare pentru clienți), să necesite ajustări pentru aplicarea cerințelor Ordonanțelor.
Aplicabilitatea Ordonanțelor
Ordonanțele au intrat în vigoare la 1 ianuarie 2022 (Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri), respectiv 9 ianuarie 2022 (Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital).
Ordonanța privind Vânzarea de Bunuri se aplică contractelor de vânzare de bunuri încheiate începând cu 1 ianuarie 2022.
Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital se aplică, în principiu, contractelor privind furnizarea de conținut sau servicii digitale încheiate începând cu 9 ianuarie 2022, data intrării în vigoare a Ordonanței.
Notă practică: Ordonanța privind Furnizarea de Conținut Digital sugerează că mare parte din prevederile sale se aplică și contractelor în vigoare la 9 ianuarie 2022; astfel, doar prevederile Ordonanței privind modificarea conținutului sau serviciului digital de către comerciant, respectiv cele privind dreptul de regres al comerciantului față de intermediarii din lanțul de tranzacții nu se aplică contractelor de furnizare de conținut sau servicii digitale aflate în derulare la data intrării în vigoare a Ordonanței. În condițiile în care legea se aplică în general doar actelor încheiate după intrarea sa în vigoare, considerăm că aceasta este o zonă de incertitudine a Ordonanței, care poate da naștere unor dispute în practică. Sperând ca legea de aprobare a Ordonanței să rezolve această neclaritate, recomandăm companiilor să aibă în vedere, de la caz la caz, în legătură cu contractele de furnizare de conținut sau servicii digitale încheiate cu consumatorii înainte de 9 ianuarie 2022 aplicarea prevederilor mai favorabile ale Ordonanței.
***
Cele de mai sus nu reprezintă consultanță sau asistență juridică în legătură cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri, respectiv Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 141/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de conținut digital și de servicii digitale. Pentru detalii suplimentare cu privire la cele de mai sus, vă rugăm să ne contactați office@hmpartners.ro
Copyright © 2024 thesigtreeteam. All Rights Reserved.