Starea de alertă nu interzice activitățile hoteliere per se; se introduce un set de măsuri de igienă și control al riscului în unitățiile de cazare și serviciile conexe, privind personalul, oaspeții și interacțiunile specifice.
Prin HG 394/2020 privind declararea stării de alertă şi măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, sunt stabilite o serie de măsuri de urmat pe durata stării de alertă care vizează direct sau indirect și industria hotelieră. Deși activitatea de cazare în scop turistic în sine nu este interzisă, majoritatea activităților adiacente acestei industrii sunt pentru moment interzise sau restricționate.
Într-o primă etapă, rămâne în continuare suspendat consumul produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice în spaţiile comune de servire a mesei din restaurante, hoteluri, moteluri, pensiuni, cafenele sau alte localuri publice, atât în interiorul, cât şi la terasele din exteriorul acestora. Potrivit previziunilor oficialilor români din domeniu, terasele se vor deschide însă de la 1 iunie, iar restaurantele aflate la interior vor fi deschise de la 15 iunie.
Vor fi însă permise prepararea hranei şi comercializarea produselor alimentare şi băuturilor alcoolice care nu se consumă în spaţiile respective. Servirea mesei se va putea face în regim room-service, fiind preferabil să se folosească tacâmuri şi veselă de unică folosinţă.
Locurile de joacă special destinate copiilor vor fi închise, la fel și locurile special amenajate pentru fitness, saune, piscină interioară etc., din incinta hotelurilor. Activitățile de tratament balnear sau care se desfășoară în săli de jocuri vor fi de asemenea suspendate, potrivit HG 394/2020.
Se instituie obligaţia operatorilor economici care desfăşoară activităţi de primire turistică cu funcţiuni de cazare, de a respecta normele de prevenire stabilite prin Ordinul Ministrului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri nr. 1731/2020 și, prin prisma obligațiilor general instituite în sarcina tuturor operatorilor economici, să asigure, la intrarea în incintă, în mod obligatoriu, triajul epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor, atât pentru personalul propriu, cât şi pentru vizitatori, în condiţiile stabilite prin Ordinul MAI nr. 81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă.
Spălarea şi dezinfecţia suprafeţelor din camere şi spaţii comune se vor face mai frecvent decât de obicei, cu soluţii dezinfectante pe bază de alcool sau clor, avizate conform legii. În cazul în care, în cadrul hotelului, în rândul personalului sau oaspeţilor apare un caz confirmat de COVID-19, se va contacta direcţia de sănătate publică judeţeană/a municipiului Bucureşti pentru efectuarea anchetei epidemiologice şi stabilirea măsurilor care se impun.
Folosirea lifturilor va fi făcută doar dacă este strict necesar şi numai de către cel mult două persoane odată, care vor purta măşti de protecţie în tot timpul folosirii liftului; de preferat ca cele două persoane să fie din aceeaşi familie.
Unitățile de cazare vor adopta măsuri eficiente pentru combaterea răspândirii COVID-19 care vor urmări mai multe planuri, vizând în special cazarea oaspeţilor, serviciile conexe (servicii de alimentaţie, curăţenie), şi interacţiunile specifice (oaspeţi – oaspeţi, personal – oaspeţi şi personal – personal). Echipa de management va pregăti de asemenea un plan de acțiune având ca scop prevenirea cazurilor, gestionarea eficientă a cazurilor, şi atenuarea impactului în rândul clienţilor şi al personalului.
În recepție va exista o trusă medicală care va conține: dezinfectant/şerveţele cu efect antibacterian pentru curăţarea suprafeţelor; măşti pentru faţă/ochi (separate sau combinate, scut facial, ochelari de protecţie); mănuşi de unică folosinţă; şorţ de protecţie de unică folosinţă; halat medical lung, cu mâneci lungi; sac de unică folosinţă pentru deşeuri (pericol biologic). Trusa medicală va fi pusă la dispoziţia cadrelor medicale solicitate pentru consultul cazurilor suspecte.
Unitățile de cazare vor susține populariza și sprijini măsurile de distanţare socială, de curăţare a mâinilor şi igienă respiratorie, atât în interacţiunile cu oaspeţii, dar şi cu personalul.
De asemenea, personalul de la recepţie trebuie să fie suficient de bine informat cu privire la COVID-19, astfel încât să îşi poată îndeplini sarcinile în condiţii de siguranţă şi să poată preveni o posibilă transmitere a COVID-19 în cadrul unităţii. Acesta trebuie să fie în măsură să informeze oaspeţii cu privire la politica unităţii în materie de măsuri preventive adoptate sau alte servicii ce pot fi solicitate de oaspeţi (de exemplu, servicii medicale şi farmaceutice disponibile în zonă sau în unitate). În plus, acesta ar trebui să sfătuiască oaspeţii cu simptome respiratorii să stea în camerele lor, până când vor fi consultaţi de către un medic – conducerea se va ocupa imediat de aceasta -, şi să poată oferi recomandări de igienă de bază, dacă este nevoie. Personalul de la recepţie trebuie să asigure accesul la informaţii oficiale, actualizate, cu privire la călătoriile către şi dinspre ţările sau zonele cu transmitere (COVID-19) prin consultarea periodică a site-ului Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP) – www.insp.gov.ro.
Monitorizarea oaspeţilor din unitate care pot fi bolnavi se va face cu respectarea reglementărilor privind protecţia datelor cu caracter personal şi a dreptului la viaţă privată şi confidenţialitate, personalul de la recepţie urmând să aibă o abordare discretă în privinţa acestor informaţii şi ar trebui să asigure faptul că doar conducerea şi serviciile medicale vor evalua situaţia şi vor lua deciziile corespunzătoare.
Roxana Țărmurean, Hristescu & Partners
Copyright © 2024 thesigtreeteam. All Rights Reserved.