Stim cu totii deja faptul ca, prin Decretul nr. 195/16 martie 2020, Presedintele Romaniei a instituit starea de urgenta pe intreg teritoriul tarii, pentru o durata de 30 de zile, durata care, in functie de evolutia pandemiei de coronavirus (Covid-19), poate fi prelungita cu cate 30 de zile de fiecare data.
Decretul amintit cuprinde, in
capitolul V, masurile de prima urgenta cu aplicabilitate directa referitoare la
domeniul justitiei si despre care vom vorbi in continuare, sub forma unor
rapsunsuri la intrebari esentiale in perioada pe care o traversam.
- Ce se intampla cu dosarele in instanta
pe perioada starii de urgenta?
Pe durata starii de urgenta,
activitatea
de judecata continua in cauzele considerate de urgenta deosebita. Lista
acestor cauze se stabileste de catre Colegiul de conducere al Inaltei Curti de
Casație și Justitie pentru cauzele aflate in competența acesteia și, respectiv,
de catre colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele aflate in competența
lor și a instanțelor subordonate lor
(dupa consultarea acestora). Consiliul Superior al Magistraturii dă îndrumări,
în vederea asigurării unei practici unitare, colegiilor de conducere ale
instanțelor menționate cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se
judecă pe durata stării de urgență.
Prin
Hotararea
nr. 257 din 17.03.2020, Sectia pentru Judecatori a Consiliului Superior al
Magistraturii a hotarat ca pe toata durata starii de urgenta instituite,
activitatea
de judecata a instantelor in materiile nonpenale este limitata strict la
cauzele de urgenta deosebita.
Prin aceeasi hotarare sus-mentionata, Sectia
pentru Judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a mai decis ca, in
materiile nonpenale, colegiile de conducere ale curtilor de apel vor intocmi
lista cauzelor de urgenta deosebita, cu luarea in considerare a urmatoarelor
tipuri de cauze:
- cauzele a caror suspendare ar fi de
natura sa cauzeze reclamantului o paguba iminenta, insemnata si care nu s-ar
putea repara ori a carei reparare ar fi dificila in viitor;
- cauzele generate de aplicarea
masurilor prevazute de Decretul nr. 195/2020 al Presedintelui Romaniei privind
instituirea starii de urgenta, inclusiv cele referitoare la procedura
achizitiilor publice.
Lista astfel intocmita va putea fi
actualizata de catre colegiile de conducere ale curtilor de apel, dupa
imprejurari, in cazul in care intervin situatii neprevazute.
Este important de subliniat faptul ca
lista cauzelor de urgenta deosebita va putea cuprinde si categorii de cauze
care se judeca fara citarea partilor.
- Ce tipuri de cauze poate cuprinde
lista cauzelor de urgenta deosebita intocmita de colegiul de conducere al Curtii de Apel Bucuresti?
La nivelul
CURTII DE APEL BUCURESTI:
In materie
civila: ordonante presedintiale; cereri de suspendare
provizorie a executarii; conflict de competenta ordin de protectie.
In materia
cauzelor cu profesionisti si insolventa: ordonante presedintiale;
cereri de suspendare provizorie a executarii; executarea contractelor de
achizitii publice privind produse si servicii medicale; cereri de suspendare
provizorie a executarii silite a bunurilor debitorului care si-a depus cerere
de deschidere a procedurii de insolventa, pana la solutionarea acestei cereri,
in cazuri urgente care ar pune in pericol activele debitorului.
In materia
litigiilor de munca si asigurari sociale: ordonante
presedintiale; suspendare provizorie a executarii, cerere de incetare a grevei.
In materia
contenciosului administrativ si fiscal: ordonante presedintiale; litigii avand ca obiect
custodie publica si prelungire custodie publica; cereri avand ca obiect
declarare indezirabili; cereri de suspendare provizorie a executarii
hotararilor, in caile de atac; cererile care, potrivit legii, se judeca fara
citarea partilor, in legatura cu tipurile de cauze mentionate anterior,
inclusiv incidentele procedurale; litigiile vizand acte administrative
referitoare la aplicarea masurilor prevazute in Decretul nr. 195/2020, inclusiv
cele referitoare la achizitii directe, in cazuri ce justifica urgenta
deosebita.
Important! Listele
dosarelor urgente care vor fi solutionate, vor fie afisate pentru fiecare
sectie de instanta in parte, cu o zi inaintea sedintei de judecata, pe site-ul
Curtii de Apel Bucuresti (www.cab1864.ro), pe pagina principala – butonul intitulat ”urgente
13.03.2020-30.04.2020”.
La nivelul
TRIBUNALELOR ARONDATE CURTII DE APEL BUCURESTI:
In
materie civila: ordonante
presedintiale; ordin de protectie; suspendare provizorie a
executarii; internare nevoluntara; conflict de competenta ordin de protectie;
incuviintare executare silita (cai de atac) avand ca obiect un titlu
reprezentat de o ordonanta presedintiala sau un titlu executoriu privind masuri
referitoare la minori.
In materia
cauzelor cu profesionisti si insolventa: ordonante
presedintiale; cereri de suspendare provizorie a executarii; executarea contractelor
de achizitii publice privind produse si servicii medicale; cereri de suspendare
provizorie a executarii silite a bunurilor debitorului care si-a depus cerere
de de deschidere a procedurii de insolventa, pana la solutionarea acestei
cereri, in cazuri urgente care ar pune in pericol activele debitorului.
In materia
conflictelor de munca si asigurari sociale: ordonante
presedintiale; cerere de incetare a grevei.
In materia
contenciosului administrativ si fiscal: ordonante
presedintiale; cereri vizand acte administrative referitoare la aplicarea
masurilor prevazute in Decretul nr. 195/2020, inclusiv cele referitoare la
achizitii directe.
La nivelul
JUDECATORIILOR ARONDATE CURTII DE APEL BUCURESTI:
In materie
civila: – ordonante presedintiale; cereri de suspendare
provizorie a executarii; incuviintare executare silita avand ca obiect un titlu
reprezentat de o ordonanta presedintiala sau un titlu executoriu privind masuri
referitoare la minori.
- Ce se intampla cu dosarele care nu au
o urgenta deosebita?
Potrivit prevdderilor Decretului de
instituire a starii de urgenta, judecarea proceselor civile, altele decat cele
de
urgenta deosebita, se suspenda de plin drept pe durata starii de urgenta, fara
a fi necesara efectuarea vreunui act de procedura in acest scop.
- Se poate intampla sa primim comunicari
de la instante pe perioada starii de urgenta?
Da,
hotararile privind solutionarea dosarelor pronuntate anterior starii de urgenta
se pot comunica catre parti.
- Curge termenul pentru exercitarea
cailor de atac in cazul in care primim comunicari de la instante?
Raspunsul cu privire la aceasta
intrebare comporta doua situatii:
- In situatia in care hotararea este
pronuntata anterior starii de urgenta, termenul pentru
exercitarea caii de atac nu incepe sa curga;
- In situatia in care hotararea este
pronuntata intr-o cauza pentru care activitatea de judecata nu este suspendata
(cauze de urgenta deosebita), termenul pentru exercitarea caii de atac va
incepe sa curga de la data comunicarii.
- Ce se intampla cu hotararile
comunicate anterior starii de urgenta in cauzele care nu sunt de urgenta
deosebita, dar al caror termen se implineste pe perioada starii
de urgenta?
In aceasta situatie, termenele pentru
exercitarea cailor de atac se suspenda pe toata durata starii de urgenta
instituite.
- Ce se intampla cu procedura (prevazuta
de art. 200 C.proc.civ.) privind verificarea cererii si regularizarea acesteia,
dar si cu procedura (prevazuta de art. 201 C.proc.civ.) privind fixarea primului
termen de judecata, pe perioada starii de urgenta?
Pe durata starii de urgenta aceste
proceduri se suspenda, astfel cum a stabilit Sectia pentru Judecatori a
Consiliului Superior al Magistraturii prin Hotararea nr. 257 din 17.03.2020.
- Cum verificam statusul unui dosar de
instanta?
Pe portalul instantelor de judecata, la
dosarele suspendate de drept, va aparea mentiunea suspendarii de drept
.
In loc de concluzie, o ultima intrebare:
- Ce se intampla dupa incetarea starii
de urgenta cu judecarea proceselor?
Dupa incetarea starii de urgenta, judecarea proceselor se reia din
oficiu. In termen de 10 zile de la incetarea starii de urgenta, instanta de
judecata va lua masuri pentru fixarea termenelor de judecata si citarea
partilor.