Începând cu data de 1 septembrie 2020 sunt permise activitățile de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice și nealcoolice în unitățile de tipul restaurantelor și cafenelelor din interiorul clădirilor, precum și în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor.
La data de 1 septembrie 2020, a intrat în vigoare Norma privind stabilirea măsurilor specifice de preparare, comercializare și consum al produselor alimentare și/sau băuturilor alcoolice și nealcoolice în unitățile de alimentație publică de tipul restaurantelor și cafenelelor din interiorul clădirilor, precum și în spațiile special amenajate din exteriorul clădirilor, din 31.08.2020.
Dintre măsurile instituite prin aceasta, amintim următoarele:
- Operatorii economici din sectorul alimentației publice, atât înainte, cât și după reluarea activităților de preparare, servire și consum al produselor alimentare, băuturilor alcoolice și nealcoolice, au o serie de obligații care să asigure iginea spațiului și sănătatea angajaților și clienților, precum:
- reinstruirea sub semnătură a personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate, inclusiv asupra măsurilor suplimentare în ceea ce privește prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2;
- triajul observațional al angajaților la intrarea în unitatea;
- revizuirea circuitelor funcționale de producție și livrare, acolo unde este necesar, astfel încât să se respecte măsurile de protecție sanitară pentru a împiedica posibila infecție cu virusul SARS-CoV-2 a personalului lucrător, dar care să nu afecteze siguranța alimentelor;
- întocmirea unui plan de prevenire a îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2 care să cuprindă o evaluare completă a riscurilor ce pot apărea;
- creșterea frecvenței operațiunilor de curățenie și dezinfecție cu produse biocide avizate/autorizate, pe bază de proceduri documentate;
- limitarea numărului de persoane care lucrează pe circuitul funcțional de producție și servire;
- aplicarea măsurilor de igienizare corespunzătoare a spațiului de lucru, în cazul în care un angajat a fost depistat pozitiv la COVID-19, conform normelor în vigoare.
- În ceea ce privește protecția clienților în spațiile în care aceștia au acces, operatorii economici sunt, de asemenea, obligați să ia un set de măsuri, precum:
- la intrarea în unitatea de alimentație publică se va face un triaj observațional al clienților, iar accesul clienților cu semne vizibile de infecție respiratorie va fi interzis;
- stabilirea de circuite cu sens unic dacă este posibil, astfel încât să se minimizeze contactele între clienți;
- portul măștii de către clienți în cazul deplasării în zonele comune ale unității;
- dezinfectarea meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta după plecarea clienților de la o masă;
- este interzis consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul unității;
- este interzis consumul de alimente/băuturi la scaunele situate la bar și se limitează interacțiunea persoanelor stând în picioare;
- la servirea mesei personalul va purta mască și își va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire;
- utilizarea de semnalizări pentru a direcționa clienții pe benzi pentru a facilita circulația, menținând în același timp distanța fizică între clienți de 1,5 m;
- Măsurile de mai sus nu exonerează operatorii economici de la respectarea celorlalte cerințe privind siguranța alimentelor sau de protecție a sănătății publice prevăzute de legislația în vigoare, precum și a normelor generale în vigoare privind măsurile de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2.